Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. På vores website bruges cookies primært til trafikmåling og optimering af sidernes indhold
Modtaget!
Åbent i dag kl. 11:00 - 17:00.

Institutioner på egen hånd

Udforsk M/S Museet for Søfart på egen hånd

På egen hånd

Daginstitutioner, grundskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser er meget velkomne til at besøge M/S Museet for Søfart på egen hånd. Der er gratis entré for grupper ifølge pædagoger, lærere og undervisere, men der skal betales 100 kr. i bookinghåndtering og 25 kr. ved betaling med faktura. En gruppe består af max 30 børn, elever eller/og studerende og max 3 pædagoger, lærere eller/og undervisere.

Book jeres besøg forhånd

Alle besøg på egen hånd skal bookes forhånd, også selv om man ikke modtager undervisningsforløb eller rundvisning. Er besøget ikke booket, kan man risikere at blive afvist ved billetsalget af kvalitets- og sikkerhedsmæssige årsager.

DRØMMESKIBET og Sømandsværkstedet

Grupper på egen hånd har IKKE adgang til udstillingsafsnittet DRØMMESKIBET og Sømandsværkstedet, da det kun er forbeholdt forældre/bedsteforældre med børn/børnebørn. hverdage tirsdag til fredag kan børnehaver, børnehaveklasser og 1.-2. grundskoleklasser booke adgang i 1,5 time. Prisen er 500 kr. for en gruppe max 30 børn/elever, 2-3 pædagoger/lærere og 1 betalt museumsguide. Det skal bookes inden museumsbesøget – gerne mindst 1 måned i forvejen. Skriv til booking@mfs.dk eller ring 49 28 02 14 

Besøg på egen hånd:

(Gælder ikke DRØMMESKIBET & Sømandsværkstedet)

Målgruppe: Alle grupper ifølge pædagoger, lærere eller/og undervisere

Varighed: 1,5 timer

Tidspunkt: Tidsrummet 11.30-16.30

Periode: Året rundt

Max. deltagerantal: 30 elever og 3 voksne

Elevansvarlig under hele museumsbesøget: 2-3 voksne

Pris: 100 kr. i bookinghåndtering og 25 kr. ved faktura.

Booking: Skriv til booking@mfs.dk eller ring 49 28 02 14 – gerne mindst 1 måned i forvejen.

Læs mere om praktiske informationer.

 

Book et undervisningsforløb?

Se undervisningsforløb til børnehaver.

Se undervisningsforløb til grundskoler.

Se undervisningsforløb til ungdomsuddannelser.

 

Se minimatrosklub til børnehaver her. 

 

Forberedte elever får de bedste museumsoplevelser

Gør museets skibsreglement tydelige for eleverne inden museumsbesøget:

  • Tasker og overtøj skal opbevares i garderobeskabene under hele besøget
  • Medbragt mad og drikke er kun tilladt museet efter aftale med bookingafdelingen
  • Løb og råb skal foregå ude i dokken
  • Giv plads til museets gæster, så alle kan komme rundt og se alle museumsgenstande
  • Museumsgenstande som fx malerier og galionsfigurer, der hænger og står ubeskyttet i væg og loft, må ikke berøres. Genstandene tager skade af berøring.
  • Gå stille forbi grupper, der modtager undervisning eller rundvisning
  • Det er tilladt at fotografere, men mobiltelefoner skal være lydløs under hele besøget
  • Museets udstillinger må ikke bruges som en legeplads af sikkerhedsmæssige årsager
  • Der er ikke adgang til DRØMMESKIBET & Sømandsværkstedet for skolegrupper på egen hånd
  • Rygning er ikke tilladt
  • Spørgsmål er I velkomne til at stille til museumsværterne, der går rundt i udstillingerne

Pædagogens og lærerens ansvar: Grupper, der kan følge ovenstående skibsregler, er velkomne til at gå rundt i udstillingerne på egen hånd. Vær opmærksom , at elever IKKE må færdes alene i museets udstillinger uden en medfølgende pædagog eller lærer!

Forbered jer de oplevelser der venter jer i udstillingerne

Her er en oversigt over de maritime aktiviteter, der venter jer, når I udforsker museet på egen hånd:

 

Sådan kan jeres besøg se ud

I går samlet til aktiviteterne ”Oplev en ægte tørdok under havets overflade” og ”Dyst mod hinanden – hvem er den dygtigste købmand?”. Her kan alle i gruppen være med samtidigt. Efter cirka en halv time deler I jer op i 2-3 grupper med en lærer/pædagog i hver og fordeler jer ud følgende aktiviteter ”Bliv en dygtig shippingagent med containerskibe”, ”Få en tatovering i tatoo-bixen” og ”Kend din kurs åbent hav”. Undervejs bytter I rundt de sidste tre aktiviteter med cirka et kvarters interval, så alle får prøvet det hele.

Oplev en gammel tørdok

  • Fokus: Oplevelse der tilgodeser alle sanser
  • Sted: Ude i dokken. Der er adgang til dokken via museets café
  • Antal deltagere: Hele gruppen kan deltage samtidigt
  • Målgruppe: Børnehaver, grundskole, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse

Hvilke oplevelser venter jer?

Rammen om museet er Helsingør Skibsværfts gamle tørdok, der var i drift fra 1882 til 1985 Her blev nogle af tidens største skibe bygget, og mange af byens borgere arbejdede værftet og i dokken. Museets ydermure er den oprindelige dokmur, og ved museets café var dengang to vandtætte porte, der kunne åbnes ud mod havet. Når det færdige skib stod klar, åbnedes portene, og skibet blev halet ud i havet. Hvis man går tæt væggene, kan man stadig se, mærke og dufte det skibsbyggeri, der foregik dengang.

Sådan gør du

Gå udenfor i tørdokken via museets café og gå langs betonmuren, hele vejen rundt. Kig ned, kig midt og kig helt op til den øverste kant betonmuren. Læg mærke til alt det, der er muren som fx metalkroge, malerpletter, borehuller, sprækker, planter og meget andet. Tænk over, hvordan det er havnet i muren. Forestil dig det skibsbyggeri, der engang foregik i denne tørdok.

Tænk dig! Skibsbyggerne, der dengang havde sin arbejdsgang i denne dok, havde helt sikkert ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at der engang i fremtiden ville komme et museum inde bagved disse tykke betonvægge. 

Helsingør Skibsværfts nordre dok fotograferet den 28. november 1955. I dokken ses DSB-færgen KONG FREDERIK IX af Gedser.

Dyst mod hinanden – Hvem er den dygtigste købmand?

  • Fokus: Spil samt læring om 1700-tallets kolonihistorie
  • Sted: Udstillingsafsnittet “Teselskabet – Den første Globalisering” (Nr. 7 oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Antal deltagere: Max 30 elever inddelt i 2-3-mandsgrupper
  • Målgruppe: 4.-10.-grundskoleklasse, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 10 – 15 minutter pr. spil

Handling

Hvem kan blive 1700-tallets driftigste købmand? Med 50.000 rigsdaler i startkapital kan du begynde at handle rundt omkring i verden og fragte dyrebare varer mellem København og de eksotiske kolonier. Køb og sælg dine varer til en favorabel pris og bliv den rigeste købmand.

Sådan gør du

Gå til udstillingen ”Teselskabet – Den første Globalisering” og del jer op i max 10 grupper med 2-3 elever i hver. Hver gruppe tager en logbog og starter spillet ved det spilstationsbord, der står ved det store teselskabsmaleri. Begynd herefter rejsen til ”København-spilstationen” – hertil hører to spilstationer. Fra København vælger I selv, om I vil rejse til Afrika, Indien, Kina eller Nordatlanten i jagten attraktive varer. Hvert rejsemål har sin egen spilstation, der er placeret rundt i udstillingsafsnittet, og man beslutter selv hvad man vil sælge og købe undervejs. I kan handle så længe og så mange gange man har lyst, så det kan være en idé at sætte en tidsgrænse for hvert hold.

Læring

Gennem spillet lærer man, hvordan penge blev tjent i 1700-tallet, som var en tid, hvor dygtige købmænd blev til landets mest magtfulde mennesker, og hvor Danmark blev et globalt handelsimperium.

Vigtig besked

Der indgår slavehistorie i dette spil. Det anbefales derfor, at I snakker om begrebet ”slaver” i 1700-tallet i forhold til menneskerettigheder i dag enten før eller efter spillet.

Bliv en dygtig shippingagent

  • Fokus:  Spil samt læring om moderne shippingvirksomhed
  • Sted: Udstillingsafsnittet “THE MAGIC BOX – Shipping, shopping og den globale forbruger.” (Nr. 8 oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Antal deltagere:  Der er begrænset antal pladser. Kombinér eventuelt med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere
  • Klassetrin: 4.-10.-grundskoleklasse, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 10-15 minutter pr. spil.

Handling

Har du overblikket og dømmekraften til at tjene millioner i den globale shippingindustri? Råstoffer skal fragtes rundt mellem verdens store industrihavne containerskibe, og du skal træffe de nødvendige beslutninger, der skal til for, at du kan blive den dygtigste shippingagent.

Sådan gør du

Gå til de gule bænke i den del af udstillingen ”THE MAGIC BOX – Shipping, shopping og den globale forbruger” tættest den store foyertrappe og del jer op i 2-3-mandsgrupper. Hvis man er én stor gruppe, anbefales det, at man ikke går samlet til denne post, da der vil være noget ventetid. Kombiner det i så fald med andre aktiviteter samme med  pædagoger eller/og lærere. I spillet skal gruppen vælge, hvilken varer de vil transportere, og overveje hvordan et rederi kan fragte de valgte varer den mest rentable måde over verdenshavene. Det er vigtigt, at man læser beskederne i spillet grundigt undervejs.

Læring

Danske rederier og Det Blå Danmark bidrager med mange milliarder til den danske økonomi hvert år. I dette spil får man indblik i, hvordan moderne shipping og global handel fungerer.

Få en tatovering i tatoo-bixen

  • Fokus: Prøv selv aktivitet samt læring i tatoveringens historie
  • Sted: Udstillingsafsnittet “Porten til verden”. (Nr. 2 oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Antal deltagere: Der er begrænset antal pladser. Kombinér eventuelt med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere
  • Målgruppe: Børnehave, grundskole, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 2 minutter pr. tatovering

Handling

I museets havneafsnit er der installeret realistisk tatoveringsudstyr, som minder om en rigtig tatoveringsshop. Her kan du i museets åbningstid sætte dig i en tatoveringsstol og lave din helt egen sømandstatovering din arm.

Sådan gør du

Gå til udstillingen ”Porten til verden” og del jer op i 2-3-mandsgrupper. Hver gruppe deler 1 tatoveringsstol, og da museet kun har 3 tatoveringsstole, skal der sættes tid af til denne aktivitet. Hvis man er én stor gruppe, anbefales det, at man ikke går samlet til denne post, da der vil være meget ventetid. Kombiner det i så fald med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere. Der er skærme installeret ved alle tatoveringsstole, som vejleder jer gennem tatoveringsproduktionen.

Læring

Man får viden om tatoveringens betydning og motivernes særlige symbolværdi sømandens krop.

Kend din kurs åbent hav

  • Fokus: Spil samt læring om klodens koordinater og navigering til søs
  • Sted: Udstillingsafsnittet “Navigation og Verdensbilleder”. (Nr. 4 oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Antal deltagere: Der er begrænset antal pladser. Kombinér eventuelt med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere.
  • Målgruppe: 4.-10.-grundskoleklasse, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 10-15 minutter pr. spil

Handling

Har du nogensinde overvejet, hvordan sømænd kan vide hvor de er, når de ikke kan se andet end hav? Spillet handler om at navigere med de klassiske redskaber som fx en sekstant, et kronometer og et kompas. Med disse tre navigationsudstyr guides man igennem det livsvigtige arbejde at kunne navigere korrekt. Man får fx til opgave at sætte en kurs mod Helsingør og selv finde vej ved hjælp af navigationsudstyr.

Sådan gør du

Gå til udstillingen “Navigation og Verdensbilleder” og del jer op 2-3-mandsgrupper. Hvis man er én stor gruppe, anbefales det, at man ikke går samlet til denne post, da der vil være en del ventetid. Kombiner det i så fald med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere. Man skal i spillet igennem tre poster, som forløber kronologisk. Man starter ved den skærm, der hedder ”Find din breddegrad”. Her vælger man et gruppenavn og bliver straks herefter sat i gang med at finde breddegrader. Man bliver vejledt gennem alle opgaverne i spillet, og snart er man vej til næste post, og de næste grupper kan gå i gang.

Læring

I spillet lærer man, hvordan jorden inddeles i koordinatsystemer, når vi mennesker skal finde vej de store have. Man får et historisk indblik i, hvordan sømændene har navigeret, før vi fik GPS.

Gå til top