Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. På vores website bruges cookies primært til trafikmåling og optimering af sidernes indhold
Modtaget!
Åbent i dag kl. 11:00 - 17:00.

Institutioner på egen hånd

Udforsk M/S Museet for Søfart på egen hånd

 

På egen hånd

Daginstitutioner, grundskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser er meget velkomne til at besøge M/S Museet for Søfart på egen hånd. Der er gratis entré for børn, elever og studerende under 26 år, men ved grupper ifølge med pædagoger lærere eller/og undervisere skal der betales 100 kr. i bookinghåndtering plus 25 kr. ved betaling med faktura. En gruppe består af max 30 børn, elever eller/og studerende og max 3 pædagoger, lærere eller/og undervisere. Se øvrige priser her. 

Book jeres besøg på forhånd

Alle besøg på egen hånd skal bookes på forhånd, også selv om man ikke modtager undervisningsforløb eller rundvisning. Er besøget ikke booket, kan man risikere at blive afvist ved billetsalget af kvalitets- og sikkerhedsmæssige årsager.

Book et undervisningsforløb?

Se undervisningsforløb til børnehaver.

Se undervisningsforløb til grundskoler.

Se undervisningsforløb til ungdomsuddannelser.

 

Se minimatrosklub til børnehaver her. 

 

 

 

 

 

Besøg på egen hånd:

Målgruppe: Alle grupper ifølge med pædagoger, lærere eller/og undervisere

Varighed: 1,5 timer

Tidspunkt: Tidsrummet 11.30-16.30

Periode: Året rundt

Max. deltagerantal: 30 elever og 3 voksne

Pris: 100 kr. i bookinghåndtering plus 25 kr. ved faktura.

Booking: Skriv til booking@mfs.dk eller ring 49 28 02 14 – gerne mindst 1 måned i forvejen.

Læs mere om praktiske informationer.

Forberedte elever får de bedste museumsoplevelser

Gør museets skibsreglement tydelige for eleverne inden museumsbesøget:

  • Brug foyertrappen bagved museumsbutikken, når der skal gives fælles beskeder til eleverne.
  • Af hensyn til de øvrige museumsgæster, er der ikke adgang til DRØMMESKIBET & Sømandsværkstedet for skolegrupper på egen hånd. Det er de voksnes ansvar, at eleverne ikke færdes i dette område.
  • Tasker og overtøj skal opbevares i garderobeskabene under hele besøget
  • Medbragt mad og drikke er kun tilladt på museet efter aftale med bookingafdelingen
  • Løb og råb skal foregå ude i dokken
  • Giv plads til museets gæster, så alle kan komme rundt og se alle museumsgenstande
  • Museumsgenstande som fx malerier og galionsfigurer, der hænger og står ubeskyttet i væg og loft, må ikke berøres. Genstandene tager skade af berøring.
  • Gå stille forbi grupper, der modtager undervisning eller rundvisning
  • Det er tilladt at fotografere, men mobiltelefoner skal være på lydløs under hele besøget
  • Museets udstillinger må ikke bruges som en legeplads af sikkerhedsmæssige årsager
  • Rygning er ikke tilladt
  • Spørgsmål er I velkomne til at stille til museumsværterne, der går rundt i udstillingerne

Pædagogens og lærerens ansvar: Grupper, der kan følge ovenstående skibsregler, er velkomne til at gå rundt i udstillingerne på egen hånd. Vær opmærksom på, at elever IKKE må færdes alene i museets udstillinger uden en medfølgende pædagog eller lærer!

Forbered jer på de oplevelser der venter jer i udstillingerne

 

Her er en oversigt over de maritime aktiviteter, der venter jer, når I udforsker museet på egen hånd:

Sådan kan jeres besøg se ud

Eksempel 1

(1 timers varighed) ”Tag på en gakket ordleg i udstillingerne”. Efter cirka tredive minutter går I samlet til aktiviteterne ”Oplev en gammel tørdok” og ”Dyst mod hinanden – Hvem er den dygtigste købmand?”.

Eksempel 2

(1 times varighed) Del jer op i 3 grupper med en lærer i hver og fordel jer ud på følgende aktiviteter ”Bliv en dygtig shippingagent”, ”Få en tatovering i tattoo-biksen” og ”Kend din kurs på åbent hav”. Undervejs bytter I rundt med cirka tyve minutters interval, så alle elever får prøvet det hele.

Tag på en gakket ordleg i udstillingerne  

      • Fokus: Leg samt læring om søfartsudtryk i hverdagssproget
      • Sted: Udstillinger
      • Max deltagerantal: 30 elever og 3 voksne
      • Målgruppe: Alle klassetrin i grundskolen
      • Varighed: 30-40 minutter

    Handling

    I fællesskab skal I finde museumsgenstande, gætte sømandssætninger og score flest mulige point. Jo mere præcise I er til at finde og gætte, jo flere point får I samlet sammen. Museumsgenstandene finder I rundt omkring i museets udstillinger. Sømandssætningerne er fx ”med røven i vandskorpen”, ”bølgerne går højt” og ”holde skruen i vandet”. Vi bruger alle sømandsvendinger i sproget hver eneste dag, men det er de færreste af os, der tænker over, hvad de betyder og hvor de kommer fra.

    Sådan gør du

    Gå til museumsbutikken og få en pakke med legens remedier udleveret. Det er skolelæreren, der styrer legens flow fra start til slut. Som afslutning noterer I jeres maxscore på skolernes fælles pointtavle ved foyertrappen og henter en velfortjent gave i museumsbutikken.

    Formål

  • At vække elevernes nysgerrighed for vores hverdagssprog
  • At gøre eleverne bevidste om, at de selv er kulturbærere af deres sprog
  • At give eleverne en fælles sjov, sanselig og lærerig oplevelse
  • At give eleverne redskaber til at se sammenhænge mellem museumsgenstande og gamle talemåder

Oplev en gammel tørdok

  • Fokus: Oplevelse der tilgodeser alle sanser
  • Sted: Ude i dokken. Der er adgang til dokken via museets café
  • Max deltagerantal: 30 elever og 3 voksne
  • Målgruppe: Børnehaver, grundskole, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse

Hvilke oplevelser venter jer?

Rammen om museet er Helsingør Skibsværfts gamle tørdok, der var i drift fra 1882 til 1985 Her blev nogle af tidens største skibe bygget, og mange af byens borgere arbejdede på værftet og i dokken. Museets ydermure er den oprindelige dokmur, og ved museets café var dengang to vandtætte porte, der kunne åbnes ud mod havet. Når det færdige skib stod klar, åbnedes portene, og skibet blev halet ud i havet. Hvis man går tæt på væggene, kan man stadig se, mærke og dufte det skibsbyggeri, der foregik dengang.

Sådan gør du

Gå udenfor i tørdokken via museets café og gå langs betonmuren, hele vejen rundt. Kig ned, kig midt på og kig helt op til den øverste kant på betonmuren. Læg mærke til alt det, der er på muren som fx metalkroge, malerpletter, borehuller, sprækker, planter og meget andet. Tænk over, hvordan det er havnet i muren. Forestil dig det skibsbyggeri, der engang foregik i denne tørdok.

Tænk dig! Skibsbyggerne, der dengang havde sin arbejdsgang i denne dok, havde helt sikkert ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at der engang i fremtiden ville komme et museum inde bagved disse tykke betonvægge. 

Helsingør Skibsværfts nordre dok fotograferet den 28. november 1955. I dokken ses DSB-færgen KONG FREDERIK IX af Gedser.

Dyst mod hinanden – Hvem er den dygtigste købmand?

  • Fokus: Spil samt læring om 1700-tallets kolonihistorie
  • Sted: Udstillingsafsnittet “Teselskabet – Den første Globalisering” (Nr. 7 på oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Max deltagerantal: 30 elever og 3 voksne
  • Målgruppe: 4.-10.-grundskoleklasse, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 10 – 15 minutter pr. spil

Handling

Hvem kan blive 1700-tallets driftigste købmand? Med 50.000 rigsdaler i startkapital kan du begynde at handle rundt omkring i verden og fragte dyrebare varer mellem København og de eksotiske kolonier. Køb og sælg dine varer til en favorabel pris og bliv den rigeste købmand.

Sådan gør du

Gå til udstillingen ”Teselskabet – Den første Globalisering” og del jer op i max 10 grupper med 2-3 elever i hver. Hver gruppe tager en logbog og starter spillet ved det spilstationsbord, der står ved det store teselskabsmaleri. Begynd herefter rejsen til ”København-spilstationen” – hertil hører to spilstationer. Fra København vælger I selv, om I vil rejse til Afrika, Indien, Kina eller Nordatlanten i jagten på attraktive varer. Hvert rejsemål har sin egen spilstation, der er placeret rundt i udstillingsafsnittet, og man beslutter selv hvad man vil sælge og købe undervejs. I kan handle så længe og så mange gange man har lyst, så det kan være en idé at sætte en tidsgrænse for hvert hold.

Læring

Gennem spillet lærer man, hvordan penge blev tjent i 1700-tallet, som var en tid, hvor dygtige købmænd blev til landets mest magtfulde mennesker, og hvor Danmark blev et globalt handelsimperium.

Vigtig besked

Der indgår slavehistorie i dette spil. Det anbefales derfor, at I snakker om begrebet ”slaver” i 1700-tallet i forhold til menneskerettigheder i dag enten før eller efter spillet.

Bliv en dygtig shippingagent

  • Fokus:  Spil samt læring om moderne shippingvirksomhed
  • Sted: Udstillingsafsnittet “THE MAGIC BOX – Shipping, shopping og den globale forbruger.” (Nr. 8 på oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Max deltagerantal:  30 elever og 3 voksne
  • Klassetrin: 4.-10.-grundskoleklasse, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 10-15 minutter pr. spil.

Handling

Har du overblikket og dømmekraften til at tjene millioner i den globale shippingindustri? Råstoffer skal fragtes rundt mellem verdens store industrihavne på containerskibe, og du skal træffe de nødvendige beslutninger, der skal til for, at du kan blive den dygtigste shippingagent.

Sådan gør du

Gå til de gule bænke i udstillingen ”THE MAGIC BOX – Shipping, shopping og den globale forbruger” tættest på den store foyertrappe og del jer op i 2-3-mandsgrupper. Hver gruppe deler 1 skærm, og da museet kun har 3 skærme, skal der sættes tid af til denne aktivitet. Hvis man er én stor gruppe, anbefales det, at man ikke går samlet til denne post, da der vil være noget ventetid. Kombiner det i så fald med andre aktiviteter ifølge med pædagoger eller/og lærere. I spillet skal gruppen vælge, hvilken varer de vil transportere, og overveje hvordan et rederi kan fragte de valgte varer på den mest rentable måde over verdenshavene. Det er vigtigt, at man læser beskederne i spillet grundigt undervejs.

Læring

Danske rederier og Det Blå Danmark bidrager med mange milliarder til den danske økonomi hvert år. I dette spil får man indblik i, hvordan moderne shipping og global handel fungerer.

Få en tatovering i tattoo-biksen

  • Fokus: Prøv selv aktivitet samt læring i tatoveringens historie
  • Sted: Udstillingsafsnittet “Porten til verden”. (Nr. 2 på oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Max deltagerantal: 30 elever og 3 voksne
  • Målgruppe: Børnehave, grundskole, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 2 minutter pr. tatovering

Handling

I museets havneafsnit er der installeret realistisk tatoveringsudstyr, som minder om en rigtig tatoveringsshop. Her kan du i museets åbningstid sætte dig i en tatoveringsstol og lave din helt egen sømandstatovering på din arm.

Sådan gør du

Gå til udstillingen ”Porten til verden” og del jer op i 2-3-mandsgrupper. Hver gruppe deler 1 tatoveringsstol, og da museet kun har 3 tatoveringsstole, skal der sættes tid af til denne aktivitet. Hvis man er én stor gruppe, anbefales det, at man ikke går samlet til denne post, da der vil være meget ventetid. Kombiner det i så fald med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere. Der er skærme installeret ved alle tatoveringsstole, som vejleder jer gennem tatoveringsproduktionen.

Læring

Man får viden om tatoveringens betydning og motivernes særlige symbolværdi på sømandens krop. Fx symboliserer en svale-tatovering, at personen har sejlet 5000 mil (8046,72 km) og en anker-tatovering, at personen har krydset Atlanterhavet.

Kend din kurs på åbent hav

  • Fokus: Spil samt læring om klodens koordinater og navigering til søs
  • Sted: Udstillingsafsnittet “Navigation og Verdensbilleder”. (Nr. 4 på oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
  • Max deltagerantal: 30 elever og 3 voksne
  • Målgruppe: 4.-10.-grundskoleklasse, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse
  • Varighed: 10-15 minutter pr. spil

Handling

Har du nogensinde overvejet, hvordan sømænd kan vide hvor de er, når de ikke kan se andet end hav? Spillet handler om at navigere med de klassiske redskaber som fx en sekstant, et kronometer og et kompas. Med disse tre navigationsudstyr guides man igennem det livsvigtige arbejde at kunne navigere korrekt. Man får fx til opgave at sætte en kurs mod Helsingør og selv finde vej ved hjælp af navigationsudstyr.

Sådan gør du

Gå til udstillingen “Navigation og Verdensbilleder” og del jer op 2-3-mandsgrupper. Hvis man er én stor gruppe, anbefales det, at man ikke går samlet til denne post, da der vil være en del ventetid. Kombiner det i så fald med andre aktiviteter ifølge pædagoger eller/og lærere. Man skal i spillet igennem tre poster, som forløber kronologisk. Man starter ved den skærm, der hedder ”Find din breddegrad”. Her vælger man et gruppenavn og bliver straks herefter sat i gang med at finde breddegrader. Man bliver vejledt gennem alle opgaverne i spillet, og snart er man på vej til næste post, og de næste grupper kan gå i gang.

Læring

I spillet lærer man, hvordan jorden inddeles i koordinatsystemer, når vi mennesker skal finde vej på de store have. Man får et historisk indblik i, hvordan sømændene har navigeret, før vi fik GPS.

Tag på eventyr i DRØMMESKIBET

(Skal bookes på forhånd)

        • Fokus: Leg samt læring om livet om bord på skibe
        • Sted: Udstillingsafsnittet ”DRØMMESKIBET” (Nr. 9 på oversigtskortet, som udleveres ved billetsalget)
        • Max deltagerantal: 20 børn og 3 voksne
        • Målgruppe: Børnehaver og 0.- 3. grundskoleklasse
        • Varighed: 1,5 time
        • Periode: Tirsdag til fredag – ikke i skolernes ferier
        • Booking: Denne aktivitet skal bookes på forhånd
        • Pris: 500 kr. (Inkl. 100 kr. i bookinghåndtering)

      Handling

      I det store legemotorskib ”DRØMMESKIBET” kan alle børn være med. Kravl ind i motorrummet og tjek at alt virker. Hjælp kaptajnen med at laste skibet og holde kursen. Sæt gang i maskintelegrafen, når skibet skal op i fart – og prøv at holde balancen i messen, når det hele gynger. Kravl helt op i stævnen og hold øje med hajer og søuhyrer – eller tag en slapper i sømandens hængekøje, mens I navigerer efter stjernerne.

      Sådan gør du

      Et besøg i ”DRØMMESKIBET” skal bookes på forhånd. Skriv til booking@mfs.dk eller ring 49 28 02 14 – gerne mindst 1 måned i forvejen med følgende oplysninger:

      • Skolens navn, adresse og telefonnummer
      • Kontaktpersons navn og telefonnummer
      • Ønsker til dato og klokkeslæt
      • Antal børn og voksne
      • Hvis I ønsker betaling med faktura, så CVR. nr. og evt. EAN nr.
Gå til top