Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. På vores website bruges cookies primært til trafikmåling og optimering af sidernes indhold
Modtaget!
Åbent i dag kl. 11:00 - 17:00.

Velkommen til

FYRSKIB NR. XVII

Efter 42 år i Nyhavn er FYRSKIB NR XVII ‘GEDSER REV’ i maj 2018 blevet bugseret til Helsingør.

Engang var det signalflag fra Kronborg, der sendte beskeder til fyrskibet fra land. Fyrskibet fra 1895 advarede skibe om den farlige Lappegrund lidt nord for Helsingør.

Skibet lå på en udsat post, og hvis det ikke var vinterens is, der truede skibet, så gjorde de mange påsejlinger det. På arkivet fortæller de gamle dokumenter om det ene skib efter det andet, der kolliderede med fyrskibet – en engelsk skonnert, en dansk jagt, en svensk galease, en bark fra Ålandsøerne, et dampskib fra Esbjerg og mange flere.

Efter 24 år i det nordlige Øresund og en længere tur på værft fandt FYRSKIB NR XVII en ny station ved Gedser Rev, hvor det med enkelte afbrydelser lå til 1972.

Samtidig med at skibet advarede skibsfarten om revet, holdt det øje med vejr, vind, vand og dyreliv. Under den kolde krig spillede skibet en vigtig rolle i at overvåge Østblokkens søfart og tage imod flygtninge fra DDR, der ville til Vesten.

Siden 1970’erne har FYRSKIB NR XVII været museumsskib, og nu er det kommet til Danmarks søfartsmuseum i Helsingør. Med en historie der inkluderer Odense, Helsingør, Gedser, Kalundborg, København, Fåborg og Gilleleje egner skibet sig godt til at fortælle om, hvordan staten passede på den dyrebare skibsfart i fortiden.

Fyrskibet er et vidnesbyrd om, at der nu opstår en historisk havn omkring M/S Museet for Søfart i samarbejde med Helsingør Kommune, Helsingør Havn, og Hal 16.

Se med her hvor TV2-Nyhederne var på besøg på FYRSKIB NR XVII 

FYRSKIB NR XVII ‘GEDSER REV’. I Fåborg havn efter ombygningen. Ombygget i 1917 på Rasmus Møllers Værft.

Laug for Fyrskib XVII

Laug for FYRSKIB NR. XVII
Et 124 år gammelt træskib som FYRSKIB NR. XVII holder ikke sig selv ved lige. Det kræver store mængder tid og håndværksmæssig erfaring at holde skibet i god stand.

Til det formål er der oprettet et frivilligt laug af energiske folk, især ældre værftsarbejdere, elektrikere, maskinmestre, tømrere, skolelærere og diverse andre professioner, som arbejder på skibet. Især mandag er store arbejdsdag på fyrskibet, men der er også aktiviteter mange andre dage på ugen.

Bliv frivillig!
Kunne du tænke dig at blive involveret som frivillig i lauget for FYRSKIB NR. XVII? Så hold dig endelig ikke tilbage fra at melde dig ind i lauget! Man kan både være med til at vedligeholde skibet, og til at omvise på det. Du er velkommen til at dukke op om mandagen, eller skrive direkte til fyrskib@mfs.dk for mere information eller indmeldelse.

Organisationen omkring FYRSKIB NR XVII

FYRSKIB NR XVII er ejet af staten via Nationalmuseet, og lånt ud til Helsingør Kommune, der har overtaget rederansvaret for skibet.

Fyrskibet indgår nu i et gensidigt samarbejde mellem Helsingør Kommune, M/S Museet for Søfart, Helsingør Havne, Maritimt Værksted Hal 16 og Laug for FYRSKIB XVII. Dette samarbejde er faciliteret gennem Foreningen for FYRSKIB NR XVII, der står for driften og vedligeholdelsen, mens formidlingen af skibet udføres i samarbejde mellem M/S Museet for Søfart og Laug for FYRSKIB XVII.

 

Gå til top