Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. På vores website bruges cookies primært til trafikmåling og optimering af sidernes indhold.
Modtaget!
Åbent i dag kl. 11:00 - 17:00.

ARKITEKTUREN

M/S Museet for Søfart – underjordisk arkitektur i verdensklasse

Den verdensberømte tegnestue BIG – Bjarke Ingels Group har med M/S Museet for Søfart skabt et stykke ikonisk arkitektur. Her bevæger du dig gennem søfartshistorien på let skrånende gulve i skiftende højder omkring og hen over den gamle tørdok.

I 2013 kunne man slå dørene op til Danmarks nye søfartsmuseum, beliggende i Helsingør Havn omkring en gammel tørdok fra 1892. Forud for åbningen lå fem års arbejde med at realisere det spektakulære byggeri, som den internationalt anerkendte tegnestue BIG med den danske arkitekt Bjarke Ingels i front stod bag.

På afstand er museet i dokken næsten usynligt, men pludselig opdager man dybet: en gammel tørdok af beton, gennemkrydset af glas- og aluminiumsbeklædte broer og trapper i en dramatisk, mangevinklet komposition. En let skrånende rampe leder de besøgende ned i en underjordisk verden fyldt med maritime eventyr og fascinerende oplevelser, som bliver fremhævet af arkitekturen.

 

“Fordi udsynet til Kronborg Slot skulle bevares, måtte vi ikke bygge så meget som en meter over jorden. Vi anså det for arkitektonisk selvmord at fylde tørdokken med udstillinger, og derfor besluttede vi os for at tømme dokken og placere museet omkring den, så den blev udstillingens midtpunkt. I stedet for at drukne dokken med udstillingsrum, ville vi åbne den op til en ny slags byrum – åbent for nye ideer og liv.”

– Bjarke Ingels, arkitekt og grundlægger af BIG

M/S Museet for Søfart er tegnet af arkitektfirmaet BIG – Bjarke Ingels Group. Museet er placeret under jorden omkring den gamle tørdok fra Helsingør Skibsværft og repræsenterer et bemærkelsesværdigt eventyr inden for arkitektur og kompliceret ingeniørarbejde.

Den ikoniske arkitektur har til formål at reflektere Danmarks rolle som en af verdens ledende søfartsnationer – dengang og nu – ved at integrere museets placering i dokken med udstillingerne. BIG bevarer derved den gamle dok som et historisk industrimonument og lader dokken stå som et åbent, udendørs udstillingsrum.

Dokken bliver holdt fast af 461 jordankre, der er fikseret 42 meter nede i undergrunden, hvilket gør museet til Danmarks højeste – højere end Rundetårn. Uden ankrene ville vandtrykket presse museet op, så det ville flyde som et skib oven på grundvandet.

Selve museumsbygningen befinder sig 8 meter under jorden, og dens udstillingslokaler bugter sig omkring den 150 meter lange og 3000 kvadratmeter store tørdok, der i sagens natur har form og størrelse som et skib. På den måde bliver dokken selv midtpunkt for udstillingen.

Når man bevæger sig rundt på museet, vil man blive mødt af en unik indretning, hvor skæve vinkler og let skrånende gulve i forskellige niveauer tilsammen giver den besøgende oplevelsen af et dramatisk rum og en fornemmelse af at befinde sig ombord på et rigtigt skib.

“At bygge et museum under havets overflade har krævet byggeteknikker, der aldrig er brugt i Danmark før. Jeg er oprigtig stolt over det færdige resultat og over det stykke arbejde, vores hold har lagt i dette projekt.”

– David Zahle, partner i BIG

Til toppen